2019
Okt08

Az étrend-kiegészítők nyomában

Az őszi és téli hónapokban előszeretettel fogyasztunk vitaminokat és különböző étrend-kiegészítőket, de vajon van betegségmegelőző vagy gyógyító hatásuk?

Az étrend-kiegészítőknek szigorúan tilos ugyan betegséget megelőző vagy éppen gyógyhatást tulajdonítani, sőt még sugallni is, ennek ellenére a legtöbb ember éppen ennek reményében használja azokat. Különösen igaz ez a vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmazó termékekre, amelyekről számos hazai adattal is rendelkezünk.

Az étrend-kiegészítők használata eléggé elterjedt. Ezen a téren az Egyesült Államok vezet, lakosai közül átlagosan 76 százalék használ ilyen készítményt, az 55 évnél idősebb amerikaiak körében pedig ötből négyen fogyasztanak rendszeresen étrend-kiegészítőket. Ilyen friss hazai adattal nem rendelkezünk, 2009-ben a magyarok 42 százaléka szedett olyan készítményt, amelyet nem orvos írt fel, egy másik kutatásban pedig úgy találták, hogy ugyanekkor a lakosság negyede használt étrend-kiegészítő készítményeket. Nem túlzás azt gondolni – ismerve a piaci folyamatokat –, hogy azóta ezek a számok jelentősen emelkedett.

A TÉT Platform néhány évvel ezelőtt, a felnőtt lakosság körében végzett reprezentatív felmérése során a megkérdezettek 26 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egészsége érdekében vitaminkészítményeket szed, további 10 százalékuk pedig más étrend-kiegészítők használatáról is beszámolt. Az amerikai adatoktól némileg eltérően úgy tűnik, hazánkban a fiatalok körében inkább elterjedt szokás az ilyen készítmények fogyasztása. A TÉT Platform ugyanis szintén reprezentatív mintán vizsgálta a 11-18 éves fiatalok táplálkozását, ebben külön rákérdezve az étrend-kiegészítőkre is. Úgy találták, hogy közel kétharmaduk (65 százalék) szed valamilyen készítményt, ezek között legnépszerűbb a (nagy dózisú) C-vitamin, amit a D-vitamin készítmények követnek.

Az étrend-kiegészítők a vas, a cink, illetve a B-, C-, D- és E-vitaminok bevitelét emelik meg a populációs átlagokban is mérhető szinten. Az általános étrendet alapul véve azonban ezek közül kizárólag a D-vitamin kiegészítő bevitele indokolható egyértelműen. Azaz a többi extra bevitelre nem igazán lenne szükség, ami azt jelenti, hogy az étrend-kiegészítőket nem kellően célzottan választják meg. „Saját kutatásainkban úgy találtuk, hogy az átlagosnál magasabb arányban használnak étrend-kiegészítőket a budapestiek, az egyszemélyes háztartásban élők, a normál testsúllyal rendelkezők és a felső-közép jövedelmi kategóriába tartozók” – mondja Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője.

Vannak olyan esetek (például betegség, legyengült szervezet, sportolók), amikor fontos szerep jut mégis az étrend-kiegészítőknek. A D-vitamin esetén viszont szakmai konszenzus alakult ki arról, hogy kizárólag táplálkozásunk révén ebből nem juthatunk elegendő mennyiséghez egészséges ember esetében, így ősztől tavaszig kiegészítésre szorulhatunk. Igaz, hogy a magyar lakosság több vitaminból és ásványi anyagból az ajánlott minimum alatti mennyiséget fogyaszt – például a D- és az A-vitaminból, folsavból és biotinból, az ásványi anyagok közül pedig a kálium, a mangán és a króm, nők esetén továbbá a vas és a kalcium van ezen a listán – de ezek megfelelő bevitele kiegyensúlyozott étrenddel fedezhető.

Az étrend-kiegészítők öldöklő piaci harcát ráadásul a fogyasztók információhiánya, illetve tévhitei is fokozzák. Az utóbbi években viszont számos tanulmány mutatott rá az ilyen készítmények hatástalanságára populációs szinten: a lavinát egy évvel ezelőtt indította el az a publikáció, amely az omega-3 zsírsavtartalmú készítmények hasznosságát kérdőjelezte meg egy több mint százezer főre kiterjedő elemzés során. Azóta már sorra látnak napvilágot az újabb közlemények, amelyek a vitamintartalmú étrend-kiegészítők feltétlen hatásosságát vonják kétségbe, és a célszerű használatának körülményeit próbálják körül határolni. Minden bizonnyal még további, hosszú éveket, évtizedeket felölelő vizsgálatokra lesz szükség, hogy választ adhassunk az étrend-kiegészítők hasznosságára vonatkozó kérdésekre. A legjobb, ha az étrendünkkel és étrend-kiegészítőkkel kapcsolatban kikérjük dietetikus tanácsát.

Forrás: nak.hu